Pemanfaatan Parafrase Berbasis Artificial Intelligence Sebagai Salah Satu Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Efisiensi Penyelesaian Tugas Mahasiswa di Surabaya

Authors

  • Reza Putri Angga Fakultas Ilmu Komputer, UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Kanessa Jasmine Fakultas Ilmu Komputer, UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Sharleen Agustine Fakultas Ilmu Komputer, UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Muhammad Aryasatya Fakultas Ilmu Komputer, UPN “Veteran” Jawa Timur
  • Natalia Desy Anggraini Fakultas Ilmu Komputer, UPN “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.62951/repeater.v2i3.88

Keywords:

Artificial intelligence, paraphrasing tools, assigment efficiency

Abstract

Utilization of Artificial Intelligence-Based Paraphrasing Improves Efficiency of Student Assignment Completion in Surabaya. In this era of over-evolving technology, artificial intelligence technology (AI) has made significant contributions in various fields, including education. One potential implemantation of artificial intelligence technology is an automated AI-based online paraphrasing tool in education 4.0 era. This research aims to examine the effectiveness of using AI-based online paraphrasing in improving the efficiency of student assigntment completion in Surabaya. The research metodolgy involved a survey with student from various universities in Surabaya with a descriptive approach technique. The results show that the use of AI-based online paraphrasing tools can significantlu reduce the time needed to complete assignments without reducing the quality of the content. This tools helps students to understand the material, develop writing skills, and avoid plagiarism. This research result is expected to encourage the use of digital technology in the learning process, which is expected to improve academic productivity. Thus, AI-based online paraphrasing tools can be part of a more modern and effective learning strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Plagiarisme. Diakses dari KBBI VI Daring: https://kbbi.kemdikbud.go.id/entri/plagiarisme

Febriani, S., Zakir, S., & Sari, F. (2023). Penggunaan Quillbot dan ChatGPT dalam Peningkatan Pemahaman Penulisan Artikel Mahasiswa Pascasarjana PAI 2023 di UIN Padang. Journal of Management in Islamic Education, 1-8.

Lubis, F., Silaban, A. F., Siregar, A. S., Girsang, A. A., Situmorang D. N. B. R., Purba, G. S., ... Devi, T. A. (2023). Analisis Pentingnya Parafrase pada Penulisan Artikel Ilmiah Sebagai Upaya Menghindari Plagiarisme. Jurnal Pendidikan Non-Formal, 1-9.

Sahla, W. A., Mukhlisah, N., Julkawait, & Irwansyah, R. (2019). IbM-Pelatihan Teknik Penulisan Parafrase Untuk Skripsi Mahasiswa Sebagai Upaya Menghindari Plagiarisme. Jurnal Impact: Implementation and Action, 1-7.

Sholihatin, E., Saka, A. D., Andhika, D. R., Ardana, A. P., Yusaga, C. I., Fajar, R. I., & Virgano, B. A. (2023). Pemanfaatan Teknologi Chat GPT dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Era Digital pada Mahasiswa Universitas Pembangunan Nasional Veteran Jawa Timur. Jurnal Tuah Pendidikan dan Pengajaran Bahasa, 1-10.

Solihin, O., & Bahriyah, E. N. (2021). Pemanfaatan Big Data Untuk Literasi Digital Mahasiswa Bandung. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 1-12.

Published

2024-06-12

How to Cite

Reza Putri Angga, Kanessa Jasmine, Sharleen Agustine, Muhammad Aryasatya, & Natalia Desy Anggraini. (2024). Pemanfaatan Parafrase Berbasis Artificial Intelligence Sebagai Salah Satu Teknologi Digital Untuk Meningkatkan Efisiensi Penyelesaian Tugas Mahasiswa di Surabaya. Repeater : Publikasi Teknik Informatika Dan Jaringan, 2(3), 35–42. https://doi.org/10.62951/repeater.v2i3.88

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.