Peran Kepemimpinan dalam Manajemen Media Massa

Studi Kasus Pada Lembaga Penyiaran Swasta

Authors

  • Nayla Anindia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hasanatul Mardliyah Br Tambunan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Afwan Syahril Manurung Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.62951/bridge.v3i3.529

Keywords:

Leadership, Management, Media, Broadcasting, Private

Abstract

This article aims to examine the role of leadership in mass media management through a case study of a private broadcasting institution in Indonesia. The focus of the research is on how leadership styles influence organizational performance, editorial decision-making, and operational effectiveness. A qualitative approach was employed, using in-depth interviews, participatory observation, and document analysis on a national private broadcasting institution. The findings reveal that visionary, communicative, and adaptive leadership plays a crucial role in fostering synergy across departments and enhancing responsiveness to the dynamics of the media industry. These results highlight the significance of strategic leadership in maintaining the sustainability and credibility of private broadcasting institutions amid the challenges of digitalization and increasingly competitive markets.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adrianto, A., & Lubis, D. S. W. (2023). Pengaruh komunikasi dan gaya kepemimpinan terhadap motivasi kerja karyawan PT HKI Binjai Brandan Zone. Jurnal Ilman: Jurnal Ilmu Manajemen, 11(3), 78–84.

Ardiwinata, Y., Saleh, M. Y., & Said, M. (2023). Trust kepemimpinan dan kompetensi serta peran mediasi kepuasan kerja terhadap peningkatan kinerja pegawai pada kantor pemerintah daerah Kabupaten Pangkajene dan Kepulauan. Indonesian Journal of Business and Management, 5(2), 185–196.

Fausia, F. I., & Kuswinarno, M. (2024). Pengaruh gaya kepemimpinan terhadap kepuasan kerja karyawan di pabrik jajan. Jurnal Media Akademik, 2(6).

Indayani, L., & Fauziyah, I. (2024). Dampak kepemimpinan dan karir terhadap turnover karyawan di Indonesia. Jurnal Pemberdayaan Ekonomi dan Masyarakat, 1(2), 18.

Irsyadi, A. R., & Rony, Z. T. (2024). Pengaruh adopsi teknologi, budaya organisasi, kepemimpinan transformatif terhadap kinerja karyawan. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 5(3), 327–339.

Khalily, M. N., Roswaty, & Kurniawan, M. (2023). Pengaruh gaya kepemimpinan otoriter dan kompetensi terhadap prestasi kerja karyawan pada PT Wira Karya Teknik Konsultan Palembang. Jurnal EMT KITA, 7(4), 1350–1361.

Nabila, P., Makkiyah, M., & Isa, M. (2023). Kepemimpinan tim (team leadership). Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan, 3(2), 101–119.

Rambe, A. S., Daulay, A. P., Purnama, A., Rahma, D. P. A., Habib, F., & Pangestu, S. A. (2024). Strategi pengelolaan media sosial dan peran kepemimpinan dalam mencapai keberlanjutan organisasi di era digital. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1).

Romadhoni, S. A. F., Syarif, A. H., & Sopiah, S. (2023). Dinamika gaya kepemimpinan dalam strategi optimalisasi penguatan kinerja karyawan studi empiris pada perusahaan LQ45 periode 2022–2023. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 4(2).

Silfiyana, N., Anandita, S. R., & Mahendri, W. (2023). Pengaruh gaya kepemimpinan dan budaya organisasi terhadap kinerja karyawan di CV Media Computer Jombang. Aktiva: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 3(1), 20–26.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Nayla Anindia, Hasanatul Mardliyah Br Tambunan, & Afwan Syahril Manurung. (2025). Peran Kepemimpinan dalam Manajemen Media Massa: Studi Kasus Pada Lembaga Penyiaran Swasta. Bridge : Jurnal Publikasi Sistem Informasi Dan Telekomunikasi, 3(3), 72–81. https://doi.org/10.62951/bridge.v3i3.529

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.