Penggunaan Metode Rough Set pada Tingkat Kecemasan (Anxietas) Mahasiswa dalam Menyusun Tugas Akhir

Authors

  • Nadilla Ayudia Pasa STMIK Kaputama Binjai
  • Yani Maulita STMIK Kaputama Binjai
  • I Gusti Prahmana STMIK Kaputama Binjai

DOI:

https://doi.org/10.62951/bridge.v2i4.243

Keywords:

Student, Zung Anxiety Scale (SAS/SRAS), Academic, final project

Abstract

This study investigated college students' anxiety levels in completing their final projects, which is an important requirement for graduation. Anxiety is a common problem faced by students, which is often caused by the long and complicated process of preparing a final project. Using the Zung Self-Assessment Anxiety Scale (SAS/SRAS), this study aims to measure the level of anxiety and identify the main factors that contribute to it. The Rough Set Method, an efficient technique for analyzing uncertainty, was applied to identify patterns and relationships between factors influencing college students' anxiety. Data was collected through questionnaires from students who are currently completing their final projects. By applying the Rough Set Method, this research succeeded in identifying significant factors that influence anxiety levels, such as psychological, physical and positive responses. These findings provide valuable insight for educators and counselors to better understand and address college students' anxiety during the final years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alamsyah, R., & Allwine. (2023). Penerapan metode rough set pada tingkat kepuasan kostumer terhadap kualitas pelayanan lapangan futsal. Jurnal Bisantara Informatika (JBI), 7(1), 1–14.

Alkalah, C. (2016). 19 済無No Title No Title No Title.

Astuti, D., Wasidi, & Sinthia, R. (2019). ISSN 2599-1221 (Cetak) ISSN 2620-5343 (Online) https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia. Jurnal Consilia, 2(1), 66–74. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/j_consilia

Bengkalis, Politeknik Negeri. (2005). Seminar Nasional Industri Dan Teknologi, Politeknik Negeri Bengkalis (November), 60–69.

Desyanti, D. (2021). Implementasi metode C.45 dalam menganalisa tingkat kecemasan mahasiswa menyusun tugas akhir. Jurnal Unitek, 14(1), 17–29.

Indra Ruswadi, Masliha, M., & Supriatun, E. (2022). Hubungan efikasi diri dengan tingkat kecemasan mahasiswa D3 keperawatan menghadapi ujian akhir. Jurnal Ilmiah Kedokteran dan Kesehatan, 1(2), 32–43.

Khormarudin, N., Agus, et al. (2022). Teknik data mining: Algoritma k-means clustering. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 1(2), 116–123. https://djournals.com/klik https://ilmukomputer.org/category/datamining/

Lestari, S. (2022). Analisis tingkat kepuasan pelanggan dalam membeli peralatan kue dengan menggunakan metode rough set pada PT. XYZ. INSOLOGI: Jurnal Sains dan Teknologi, 1(3), 300–312.

Malfasari, E., Devita, Y., Erlin, F., & Filer, F. (2019). Faktor-faktor yang mempengaruhi kecemasan mahasiswa dalam menyelesaikan tugas akhir di Stikes Payung Negeri Pekanbaru. Jurnal Ners Indonesia, 9(1), 124.

Putra, A., et al. (2018). Implementasi algoritma rough set dalam memprediksi kecerdasan anak. J. Pelita Inform., 7(2), 149–156.

Raharjo, M. R., & Windarto, A. P. (2021). Penerapan machine learning dengan konsep data mining rough set (prediksi tingkat pemahaman mahasiswa terhadap matakuliah). Jurnal Media Informatika Budidarma, 5(1), 317.

Rahman, M. A. (2020). Penerapan metode rough set dalam memprediksi penjualan perumahan (Studi kasus di PT. Anugerah Pasadena Pekanbaru). Fakultas Teknik Ilmu Komputer, 14(2), 324–355.

Rustam, R., Rahmatullah, S., Supriyato, S., & Wahyuni, S. (2020). Penerapan data mining untuk prediksi penjualan produk triplek pada PT Puncak Menara Hijau Mas. Jurnal Informasi dan Komputer, 8(2), 75–86.

Samaray, S. (2022). Implementasi algoritma rough set dengan software Rosetta untuk prediksi hasil belajar. Jurnal Eksplora Informatika, 11(1), 57–66.

Sari, F. (2017). Implementasi data mining dalam menganalisis tingkat kepuasan pelanggan menggunakan metode rough set. Jurnal Buana Informatika, 8(1), 1–10.

Setyadi, Y. D., et al. (2021). Peran mahasiswa kampus mengajar 2 sebagai ‘agent of change dan social control.’ Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(6), 1542–1547.

Utari, S. (2022). Penerapan algoritma rough set untuk memprediksi jumlah permintaan produk. Bulletin of Artificial Intelligence, 1(1), 1–7.

Published

2024-09-17

How to Cite

Nadilla Ayudia Pasa, Yani Maulita, & I Gusti Prahmana. (2024). Penggunaan Metode Rough Set pada Tingkat Kecemasan (Anxietas) Mahasiswa dalam Menyusun Tugas Akhir. Bridge : Jurnal Publikasi Sistem Informasi Dan Telekomunikasi, 2(4), 179–196. https://doi.org/10.62951/bridge.v2i4.243

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)