Pengembangan Pembelajaran Virtual Reality Berbasis Metaverse Menggunakan Metode ADDIE
DOI:
https://doi.org/10.62951/router.v3i2.409Keywords:
Virtual Reality, Metaverse, Learning, ADDIE ModelAbstract
The application of Virtual Reality (VR) based on the Metaverse in education is an innovation that can enhance the quality of learning by providing a more interactive and immersive learning experience. This article discusses the development of VR-based learning integrated with the Metaverse using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). Through the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation, VR and Metaverse-based learning can be tailored to students' needs, creating a more flexible and collaborative learning experience. The use of this technology allows students to learn independently or in groups, while improving practical skills and creativity. This study shows that by applying the ADDIE model, VR and Metaverse-based learning can be more effective in increasing student motivation and learning outcomes, addressing the challenges of education in the future.
Downloads
References
Ahmad, Z., Hasibuan, T., & Fitriani, M. (2023). Efektivitas Pembelajaran Virtual Reality dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika di Sekolah Menengah Atas . Jurnal Pendidikan Fisika, 15(2), 55–65.
Amar, MF (2024). Pengembangan Media Pembelajaran VR Berbasis Game Edukasi pada Materi Sistem Imun untuk Siswa SMA . Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 9(1), 15–25.
Ariani, R. (2023). Evaluasi Penggunaan Teknologi Pendidikan dalam Pembelajaran Berbasis Metaverse . Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 33–40.
Bata, HS (2023). Pemanfaatan Virtual Reality untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geometri pada Siswa Sekolah Dasar . Jurnal Teknologi Pendidikan, 11(2), 112–120.
Fernanda, R., Wahyuni, E., & Lestari, D. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Reality Berbasis Android dengan Model ADDIE pada Pembelajaran Matematika SMP . Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 14(1), 33–42.
Fitriani, M. (2024). Penggunaan Metaverse dalam Pembelajaran Berbasis Proyek di Sekolah Menengah Atas . Jurnal Inovasi Pendidikan, 12(3), 40–48.
Musril, M., Wulandari, F., & Hasibuan, T. (2020). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Virtual Reality . Jurnal Ilmu Komputer dan Edukasi, 5(3), 134–143.
Prihantoro, D. (2023). Penerapan Model ADDIE dalam Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa . Jurnal Teknologi dan Pendidikan, 9(1), 71–79.
Rany, S., Apriyanti, H., & Nuraini, T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Perakitan Komputer Berbasis Virtual Reality Menggunakan Model ADDIE . Jurnal Media Pembelajaran, 13(2), 55–64.
Rasyida, A., Fitriyah, N., & Hartanto, A. (2023). Penggunaan Platform Metaverse Spatial.io dalam Pembelajaran Informatika untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa . Jurnal Teknologi dan Pendidikan Digital, 4(1), 21–30.
Rina, S. (2023). Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah melalui Pembelajaran Berbasis Virtual Reality pada Siswa SMA . Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 8(2), 112–120.
Sari, D. (2024). Peningkatan Kreativitas Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Virtual Reality . Jurnal Psikologi Pendidikan, 5(3), 88–94.
Satria, A., Mukram, M. H., & Sutarbi, T. (2024). Dampak integrasi teknologi pada pengalaman belajar mahasiswa perguruan tinggi. Jurnal Teknologi Informasi, Universitas Bina Darma.
Satria, A., Mukram, M. H., Pratama, C., & Sutarbi, T. (2024). Smart sistem. Jurnal Teknologi dan Sains, Universitas Bina Darma.
Septiani, D. (2022). Penerapan Model ADDIE untuk Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi di Sekolah Dasar . Jurnal Pendidikan Dasar, 14(1), 44–52.
Simamora, FL (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Pengenalan Jenis-Jenis Pekerjaan Berbasis Virtual Reality untuk Anak Usia Dini . Jurnal PAUD Kreatif, 6(1), 45–52.
Sunandi, I., Juliati, J., Hermawan, W., & Ramadhan, G. (2023). Dampak Integrasi Teknologi pada Pengalaman Belajar Mahasiswa Perguruan Tinggi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 3046-3054.
Sutarbi, T. (2012). Konsep sistem informasi. [Buku - Circulation]. Telkom University Library.
Sutarbi, T., & Napitupulu, D. (2019). Sistem informasi bisnis. Penerbit Andi.
Yuliana, R., & Santoso, R. (2021). Pengaruh Pembelajaran Virtual Reality terhadap Keterlibatan dan Pemahaman Siswa pada Materi Kimia . Jurnal Pendidikan Kimia, 9(2), 99–107.
Yusuf, M., & Hidayat, A. (2022). Pemanfaatan Metaverse dalam Pendidikan untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa . Jurnal Teknologi Pendidikan Digital, 11(1), 23–31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Router : Jurnal Teknik Informatika dan Terapan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.