Pembuatan Web Dashboard Interaktif untuk Analisis Data Penjualan Vending Machine
DOI:
https://doi.org/10.62951/modem.v3i2.406Keywords:
Data Analysis, Data Visualization, Decision-Making, Interactive Dashboard, Vending MachineAbstract
This research aims to develop an interactive web dashboard to support data analysis for vending machine sales. The dashboard is designed to facilitate the management of large datasets through intuitive visualizations and interactive features such as filtering, searching, and pagination. The development process involves several stages, including data collection, data cleaning, analysis, visualization, web design, implementation, and deployment using GitHub Pages. Technologies like HTML, CSS, JavaScript, Chart.js, and Grid.js are utilized to ensure efficiency and accessibility. The results of the research show that the dashboard effectively presents key information, such as sales trends, best-selling products, and payment method preferences, thereby supporting more accurate and data-driven strategic decision-making. However, the research has limitations in integrating predictive analytics. Future development is recommended to include predictive algorithms and test system performance on large-scale data. This solution is expected to contribute significantly to optimizing vending machine management and serve as a development model for similar applications in other business sectors.
Downloads
References
Al Ghivary, R., Wulandari, N., Srikandi, N., & Nazilatul F, A. M. (2023). PERAN VISUALISASI DATA UNTUK MENUNJANG ANALISA DATA KEPENDUDUKAN DI INDONESIA (Vol. 1, Issue 1).
Arifulsyah, H., Ribut Yuliantoro, H., & Abdi Bhayangkara, dan. (2023). Pengaruh Penerapan Analisis Big Data Dalam Pengambilan Keputusan Investasi Saham. In Jurnal Akuntansi Keuangan dan Bisnis (Vol. 16, Issue 2). https://jurnal.pcr.ac.id/index.php/jakb/
Ashari, D., Ladaina, M. S., Program, T. H., Uin, P., & Palembang, R. F. (n.d.). Peran Big Data Dalam Pengambilan Keputusan Strategis Perusahaan.
Desfitra, M. S., Aulia, Z., Utami, R. P., Fitriana, N., Akuntansi, J., Ekonomi, F., Bisnis, D., & Riau, U. M. (n.d.). Analisis dan Interpretasi Data Bagi Suatu Perusahaan. In Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Digital (Vol. 02, Issue 01).
Fadhillah, D., Yanto, B., Arif, M., & Zulkifli, A. (n.d.). Implementasi Google Data Studio untuk Visualisasi Data Perceraian Daerah Jambi dalam Bentuk Dashboard. In Riau Journal of Computer Science (Vol. 10, Issue 1). https://bit.ly/danalyser-sample-data
Geofani, M., Malo, N., & Utomo, L. T. (2024). Desain Visualisasi Data Persentase Jenis Kelamin Kepala Rumah Tangga Di Indonesia Dengan Power BI Untuk Analisis Sosial. Seminar Nasional Sistem Informasi.
Hilmi, N. F., Abdillah, A. R., Maulana, P. S., Sidiq, M., & Prakoso, B. (n.d.). Penerapan Bussiness Intelligence Terhadap Penjualan Vending Machine di Central New Jersey USA Menggunakan Tableau. https://www.kaggle.com.
Landes Yuanda & Febby Kristriantoro (2024). ANALISIS TRANSFORMASI PENERAPAN E-BUSINESS PADA UMKM UNTUK MENINGKATKAN DAYA SAING DI ERA DIGITAL
Manajemen dan Bisnis, J., Abyan, A., Wibowo Noor Fikri, A., Fauzi, A., Tiffanny Talenta Sari, A. S., Raihan, D., Adelia, L., Meira Suherman, N., & Hidayat, R. (2024). Pengaruh Big Data, Bisnis Intelijen Dalam Pengambilan Keputusan. 3(1).
Nanjar, A., Hamzali, S., Muthmainah, H. N., Sihite, M., & Sudarmanto, E. (2024). Pengaruh Implementasi IoT, Sistem Manajemen Aset, dan Analisis Data terhadap Efisiensi Operasional pada Perusahaan Start-up di Jakarta. In Jurnal Multidisiplin West Science (Vol. 03, Issue 06).
pengertian web. (n.d.).
Prihandono, G., & Amir, M. T. (n.d.). Implementasi Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Efisiensi Organisasi dan Daya Saing Perusahaan.
Putri, D. M., & Komputer, I. (2024). ANALISIS BIG DATA: PENGELOLAAN, PENYIMPANAN, DAN ANALISIS DATA BESAR. In Duniadata.org (Vol. 1, Issue 2).
Riza, F. (2022). Analisis dan Prediksi Data Penjualan Menggunakan Machine Learning dengan Pendekatan Ilmu Data. Data Sciences Indonesia (DSI), 1(2), 62–68. https://doi.org/10.47709/dsi.v1i2.1308
Roida Purba, & Hendra Ibrahim. (2024). Peran Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Efisiensi Operasional Bisnis Internasional. Digital Bisnis: Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen Dan E-Commerce, 2(4), 454–462. https://doi.org/10.30640/digital.v2i4.2061
Rudiawan, H. (n.d.). PEMANFAATAN SISTEM BISNIS INTELIJEN (BI) DALAM PENGAMBILAN KEPUTUSAN MANAJEMEN PERUSAHAAN. In Jurnal Ekonomi (Vol. 23, Issue 3).
Satya Arisena Hendrawan & Dwipo Setyantoro (2022). Pemanfaatan Dashboard Business Intelligence untuk Laporan Penjualan pada Superstore
Sujana, D., Hanipah, A., Dian Agustina, E., & Aulia, Y. (2019). Analisis Vending Machine Menggunakan Metode Finite State Automata (FSA) Di Gedung Lama Universitas Islam Syekh Yusuf Tangerang. In Jurnal Keilmuan dan Aplikasi Teknik UNISTEK (Vol. 6, Issue 1). http://www.ehow.com,2000
Sulistiani, H. (2018). PERANCANGAN DASHBOARD INTERAKTIF PENJUALAN (STUDI KASUS : PT JAYA BAKERY ) (Vol. 12, Issue 1).
Wibowo, A. H., Faisah, K., & Devianto, Y. (2022). Analisa Dan Visualisasi Data Penjualan Menggunakan Exploratory Data Analysis Pada PT. Telkominfra. Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 9(3). http://jurnal.mdp.ac.id
Zahra, S. N., Eko, P., Utomo, P., Pd, S., & Cs, M. 2. (2023). Visualisasi Data Penjualan Barang Retail di Seluruh Dunia Menggunakan Tableau. In Jurnal Nasional Ilmu Komputer (Vol. 4, Issue 3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Modem : Jurnal Informatika dan Sains Teknologi.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.